Läsande män

22.10.2020 kl. 09:02
Torsdagen den 22.10 lanserar Svenska Yle och de finlandssvenska läsambassadörerna kampanjen Man läser. Målet är att inspirera unga pojkar att läsa mera.

Vad har president Sauli Niinistö, landslagskapten Tim Sparv och författaren Kaj Korkea-aho gemensamt? Jo de är alla läsande män.

Tillsammans med tio andra läsande män är de här männen huvudpersoner i Svenska Yles och de finlandssvenska Läsambassadörernas nya video Man läser. Videon är flaggskepp för kampanjen med samma namn. Under kampanjen är det meningen att så många läsande män som möjligt publicerar en videohälsning med sitt boktips på instagram eller facebook genom att använda hashtaggen #manläser.  

Idag läser ungdomar, särskilt unga pojkar, allt mindre litteratur vilket också den senaste undersökningen gjord av NCU (Nationella centret för utbildningsutvärdering) med finlandssvenska niorna bekräftar: https://karvi.fi/sv. Forskningen påtalar också att särskilt unga män behöver och följer sina förebilder. Vi behöver synliggöra de läsande männen och läsförmågan som den superkraft den är. 

I kortfilmen får vi ta del av tretton framgångsrika läsande mäns tankar kring varför de läser och hur läsningen har varit till glädje och nytta för dem, såväl privat som i yrkeslivet. Förutom de ovan nämnda deltar skådespelare Pelle Heikkilä, ungdomsarbetare Oscar Lehtinen, ishockeyspelare Erik Riska, författare och komiker Axel Åhman, rapartisten Joel Rönn (Seesar XL),  vetenskapsjournalist Marcus Rosenlund, fysiklärare Jonas Waxlax, läkare Max Åström, polis Rikard “Putte” Lindroos, frisör och dansare Emil Kontinen.

De intervjuas alla av Christian Lilja, studerande från Mattlidens gymnasium.

På grund av corona-pandemin spelades intervjuerna in på ett lite annorlunda sätt. Alla samtal gjordes virtuellt via video, och spelades in. På det sättet blir kortfilmen också en dokumentation av en tid när stora delar av samhället tvingades fungera via datorskärmar.

Kortfilmen riktar sig främst till unga pojkar och män i åldern 13-18 år. Tanken är att använda filmen som inspiration i modersmålsundervisningen, locka till läsning och visa hur stor glädje och nytta man har av läsning på livets alla områden. Intervjuerna finns också att se som längre enskilda samtal med anknytande frågor. 

Läs mera och se filmen och intervjuerna här.

Mera information om kampanjen:

De finlandssvenska läsambassadörerna

Amanda Audas-Kass

amanda.audas-kass(at)sydkusten.fi
050 3099 782

Henrika Andersson
henrika.andersson(at)sydkusten.fi
040 865 7587

Ordkonstveckan firas 18-24.3

Ordkonstskolan bjuder i år på kreativa skrivuppgifter, författarworkshop och diktprogrammet Poesi och popcorn. Veckan firas för att lyfta fram ordkonst som konstform och sprida kreativa läs- och skrivfrämjande metoder. Läs mera »
13.03.2024 kl. 12:20

Lagen om grundläggande konstundervisning förnyas

Lagen om grundläggande konstundervisning kommer att revideras och arbetet sätter i gång i mars. Målet är att förbättra konstundervisningens tillgänglighet, finansieringssystem och stärka de olika konstområdena.Läs mera »
29.02.2024 kl. 17:11

Nytt material för läshörnor och tamburbibliotek

Projektet Rätt bok på rätt plats har gett ut nya material för att ge barn och unga möjligheter att läsa och låna böcker i nya miljöer. Materialen riktar sig till biblioteken.Läs mera »
28.02.2024 kl. 10:00