Ordkonstpedagogik

01.11.2018 kl. 08:00
Barnen kommer in i rummet. De är nyfikna och ivriga, lite trötta efter skoldagen men förväntansfulla.

De vill veta vart vi ska, hur och med vem vi ska åka och vad ska vi göra där. Vi stannar nämligen sällan här, oftast ”åker” vi iväg någonstans. Fantasiresor är en stor del av mina ordkonstverkstäder. Det är så roligt att se barnen resa i fantasin, roligt är det redan då jag planerar lektionen och försöker föreställa mig hur barnen kommer att reagera.

Jag har själv studerat en del och läst flera olika ämnen, men det jag tycker jag använder mest då jag förbereder en ordkonstträff är mina pedagogiska studier. Det handlar om hur man överhuvudtaget planerar en lektion, vad man ska tänka på, vad man kan föreställa sig, vilka moment som behöver ingå och i vilken ordning det ska ske. Till en början känner jag mig som en lärare. Sedan kommer det kreativa in: vart ska vi åka och vad kan möjligen och omöjligen hända på vår resa? Då blir jag en ordkonstnär som vet att det bara är vi mänskor, stora och små, som sätter gränser för fantasin!

Jag har jobbat med ordkonst sedan år 2013. Många av mina ordkonstbarn – jo, medan de har ordkonst, är de minabarn – har varit med i flera år. Jag njuter så mycket då en ny ordkonstnär kommer med i gruppen och frågar ”kan vi rita det här?” eller ”får vi skriva om sådant?” och de gamlaordkonstnärerna svarar ”Javisst, allt är möjligt här!” ”Yessss!” säger jag, de har lyssnat och lärt sig att allt är möjligt i ordkonstvärlden! En gång var det ett barn som såg ut att ha fastnat och jag frågade vad det var som hände. Hon svarade ”jag måste byta ord för det här kan jag inte stava...” Ni borde ha sett hennes min då jag förklarade att i ordkonsten spelar det ingen roll hur man stavar, så länge man kan läsa det själv! Hon pustade ut och fantasin flödade oavbrutet. Tröskeln är låg, då finns det plats för alla.

Man kan lugnt säga att vi har rest världen runt i ordkonst! Vi har besökt ställen som finns och sådana som inte finns... eller rättare sagt sådana som finns bara i vår fantasi.  Varje år väljer vi ledare ett tema och årets program snurrar runt det. Våra teman är ganska öppna så de lämnar plats åt var och en att bygga upp verksamheten på ett eget sätt.

Paola Fraboni
Regional ordkonstpedagog, Pargas
+358 (0)40 962 5964
paola.fraboni(at)sydkusten.fi

Paola Fraboni