En pojke i 4-årsåldern som sår påskgräs. Bilden är i svartvitt.

Vad åt ni till lunch?

31.03.2022 kl. 08:04
Projektet Småbarnspedagogiken – ett framtidsjobbs kampanj Ditt barn. Mitt jobb. Vår framtid. avslutas idag, sista mars.

I 50 dagar har småbarnspedagogiken boostats genom att synliggöra branschen på sociala medier och i tryckt media. Och nu skall arbetet kring synliggörande av branschen fortsätta, men hur?

Sedan hösten 2008 har vår familj tagit del av småbarnspedagogiken, både inom den privata och kommunala sektorn. Om morgnarna har vi föräldrar vinkat av glada barn, ledsna barn, trötta barn och förväntansfulla barn, på dagiset. På eftermiddagarna har vi föräldrar möts på dagisgården av glada barn, ledsna barn, trötta barn och förväntansfulla barn.

Under middagen samtalas det om hur dagen har varit. Ett återkommande samtal är vad alla har ätit till lunch i skolan, på jobbet eller på dagis. Yngsta barnet berättar oftast om någon kompis saknades på dagis och de äldre barnen har lärt sig namnen på de barn som går i samma dagisgrupp som lillebror.

Genom att vi vuxna och de äldre syskonen frågar vad lillebror har gjort på dagis visar vi vår uppskattning och vårt intresse för småbarnspedagogiken. Lillebrors dagisdagar är lika viktiga som de äldre barnens skoldagar. Alla tre barnen får lära sig, kan lära sig och skall lära sig nya saker under dagen. Alla tre befinner sig på sin individuella lärstig.

Det är inom småbarnspedagogiken som den livslånga lärstigen börjar. Vi vårdnadshavare, som har det primära ansvaret för våra barn, skall stöda och uppmuntra barnen när de inleder sin karriär inom småbarnspedagogiken. Föräldrarnas genuina intresse för barnens inlärning har en betydande roll för barnet men också en positiv inverkan på småbarnspedagogerna som jobbar med barnen under dagen. Genom att vi vårdnadshavare visar uppskattning och intresse för den pedagogiska verksamhet som våra barn deltar i boostar vi branschen tillsammans.

Vi ska tillsammans fortsätta synliggöra småbarnspedagogiken och boosta branschen positivt. Det ska vi göra för våra barns skull, för pedagogernas skull och för vår framtids skull.

”Allt jag kan har jag lärt mig på dagis.”
Gabriel, 4 år


Text och bild:

Emilia Christiansen
förälder
lärare inom småbarnspedagogik
projektkoordinator för projektet Småbarnspedagogiken – ett framtidsjobb
+358 (0)45 358 0464
emilia.christiansen(at)sydkusten.fi


 

Emilia Christiansen