Alla barn och unga har rätt att delta i konst- och kulturhobbyer som erbjuds av deras hemkommun. Detta gäller även barn och unga med behov av anpassade stödåtgärder. Strukturella problem medför i dag att denna rättighet inte uppfylls, vilket leder till diskriminering. Enligt uppgifter från år 2022 fick 24 procent av eleverna i Finlands grundskolor intensifierat stöd eller särskilt stöd i undervisningen.
Finlands lagstiftning och internationella konventioner fastslår entydigt att alla barn och unga har rätt till att utvecklas enligt sin egen förmåga samt att fördjupa sig i konst och kultur utanför skolan. En egen hobby och ett meningsfullt sammanhang kan ha stor positiv och långsiktig inverkan för ett barn eller en ungdom.
- Vi hoppas att det nya faktamaterialet når en bred målgrupp som arbetar med frågor och beslut som påverkar hobby- och fritidsverksamheten för barn och unga, säger Vippe Leminen, koordinator för satsningen och projektledare på Kulturum. Idén till materialet har kommit från konst- och kulturundervisningsfältets lärare och personal. De har efterfrågat samlad information gällande anpassade stödåtgärder, hjälpmedel och assistenter inom hobbyverksamhet.
Fem förslag för tillgänglighet
- tvålärarmodell – en andra vuxen som stöd för hobbygrupper
- fortbildning för lärare och ledare
- tillgänglig kommunikation om stödtjänster
- individuell läroplan i grundläggande konstundervisning
- budgetera och resursera utgående från alla barns behov
Fakta i ett nötskal
Läs faktaunderlaget här Läs faktaunderlaget på finska
Det nya materialet fungerar som faktaunderlag för aktörer inom konstundervisning, samt som information till beslutsfattare inom kommuner, välfärdsområden och på riksnivå. Materialet har tagits fram av projektet Kulturum i samarbete med sakkunniga inom funktionsrättsfrågor och tillgänglighet på bland annat FDUV och servicen Kultur för alla.
Info:
Vippe Leminen, projektledare
tfn: 050 5527 276
vippe.leminen@sydkusten.fi
Projektet Kulturum ingår i Svenska Kulturfondens SKAPA-satsning.