Kampanjen lyfter bland annat fram resultat från rapporten Vilka effekter har en kulturhobby (2024) som utgivits av Förbundet för grundläggande konstundervisning. Rapporten undersöker hur elever inom grundläggande konstundervisning upplever att deras hobby påverkar olika områden i livet. Bland elevernas svar framkommer vägande motiveringar till varför det lönar sig att satsa på konstundervisning och konstintressen. Kampanjen omfattar även en video av teatereleverna vid Wava-institutet i Jakobstad som berättar vad konst och konstundervisning betyder för dem. Videon är skapad under ledning av scenkonstläraren Julia Hellén.
Kampanjen är gjord för att användas inför och under välfärldsområdes- och kommunalvalet 2025 och får under denna tid användas för icke-kommersiellt bruk. Kampanjmaterialet finns på både finska och svenska. Det är fritt att ladda ner och använda under ovanstående premisser.
Ladda ner kampanjmaterialet
Kampanjmaterialet ”Konst och kultur som hobby – så mycket mera” är skapad inom ramen för projektet Kulturum – forum för konstundervisning. Kampanjmaterialet är gjort i samarbete med Idébanken. I kampanjmaterialet används fotografier av DUNK – De Ungas Musikförbund i Svenskfinland och Kulturkarnevalen. Vi vill rikta ett stort tack för samarbetet.
www.idebanken.fi www.dunk.fi kulturkarnevalen.fi
Kulturum – forum för konstundervisning koordineras av Sydkustens landskapsförbund och KulturÖsterbotten med finansiering av Svenska Kulturfondens SKAPA-satsning.
Kontakt
Vippe Leminen
projektledare för Kulturum – forum för konstundervisning
vippe.leminen@sydkusten.fi
Sara Mannsén
projektledare för Kulturum – forum för konstundervisning
sara.mannsen@sofuk.fi