Liv och rörelse genom högläsning

11.11.2024 kl. 17:20
Välj litteratur av bra kvalitet, högläs planerat och satsa på textsamtal. Det var budskapet då Maria Heimer talade under Sydkustens seminarium för småbarnspedagoger.

Ett trettiotal småbarnspedagoger och personal från eftis och förskolor samlades för att ta del av Sydkustens seminarium lördagen den 9.11 i Borgå. Maria Heimer är verksam som författare, föreläsare och handledare och kommer från Sverige. Hon är en eftertraktad föreläsare som har gett ut kurslitteratur och driver instagramkontot Boksloken med boktips för barn och unga.

- Läs och skrivkunnighet lyfts högst upp bland EU:s åtta nyckelkompetenser. Det finns forskning som tyder på att textsamtalet är ännu viktigare än högläsningen. Det är alltså viktigt med både högläsning och samtal, sade Maria Heimer.

Det finns 130 000 ord i svenska akademins ordlista och vi använder 20 till 25 procent av orden till vardags. Vårt vardagsspråk behöver alltså kompletteras med kunskapsrelaterat språk, och det kan vi fylla på genom olika slags böcker i vardagen med barnen - såväl fakta som berättelser och poesi. Maria tipsade deltagarna om vikten av att bredda utbudet med normkreativa böcker och böcker i många olika genrer och gav flera olika tips på metoder innan, under och efter högläsningen.

Högläsning till, för eller med?

Skillnaden mellan att läsa planerat eller spontant och skillnaden mellan inspelad röst och en levande läsare är mycket stor eftersom förståelsen hänger ihop med barnets möjlighet att interagera och diskutera det lästa. Textsamtalet har i själva verket större betydelse än bara högläsningen i sig för barnets litteracitet.

- Ett nytt ord fäster i minnet om det upprepas minst tre gånger under läsningen och samtalet. Ger du fem infallsvinklar till ett begrepp har barnen bättre chanser att tillägna sig det nya ordet och dess betydelse, sade Maria Heimer.

Ett kritiskt fönster i barnets språkutveckling är öppet mellan ett och tre års ålder. Väntar man med att stimulera språket aktivt till efter tre år kan det vara svårare att nå samma resultat. Eva-Lotta Backman från Finlands svenska idrott nämnde även de första avgörande åren då hon talade om vikten av att röra på sig under småbarnsåren.

- Ju mer barnet är stilla det första året, desto mer märks det senare. Jag lurar barn att röra sig mera! Kroppen är otrolig och vi kan uppnå mycket med träning, sade Eva-Lotta Backman. 

Det gäller att se upp för att hämma barnets naturliga rörelseglädje, att skapa och ta vara på så många olika tillfällen som möjligt för att röra på sig. Viktiga motoriska färdigheter kräver träning och de lägger grunden för den rörelseförmåga som behövs livet ut. Barn som skjutsas från dörr till dörr mellan hemmet daghemmet behöver extra mycket rörelse under dagen.

- Bygg tunnlar att åla och krypa genom, gå ut i skogen och öva på att klättra och balansera. Utnyttja naturen där underlaget är mera varierat jämfört med asfalterade ytor och golven inomhus, tipsade Eva-Lotta Backman.

Maria Heimer Maja Ottelin

Låt dikter bjuda till rörelse

Ordkonstledaren Maja Ottelin avslutade dagen med att knyta ihop temana språkutveckling och rörelse. Hon presenterade Sydkustens ordkonstskola som håller rimlek där hela kroppen aktiveras i drama- och fantasilek utgående från barnpoesi och verser.

- Jag brukar välja dikter för kroppen, dikter om det konkreta i vardagen som vi kan se och höra och dikter med känsla. Då vaknar orden till liv.

Deltagarna fick höra exempeldikter om hushållsapparater och åskväder – eller kanske handlar dikten om ett barn med blixtrande temperament? Tips på material för att jobba med poesi inom småbarnspedagogik finns på ordkonstskolans webbplats.

Seminariet kring högläsning och språkstärkande verksamhet ordnades med understöd från Svenska folkskolans vänner, föreningen Konstsamfundet Svenska kulturfonden.