Ordkonst i förskolan tänder skrivgnistor

Över 300 förskolebarn har deltagit i ordkonst de senaste tre åren tack vare Sydkustens ordkonstskola. Målet är att väcka intresse för litteratur, språk och ordkonst och leka fram skrividéer med inspiration i aktuell barnlitteratur.

Barnen får insikter om vad ord och bokstäver kan göra och att världen är full av olika typer av texter. Sydkustens ordkonstskola har utarbetat två paket på sex lektioner vardera med understöd från Helsingfors stad. I Helsingfors har fyra förskolor under tre läsår fått prova på ordkonst genom återkommande besök. I Åbo och Pargas har förskolegrupper fått ta del av ordkonstbesök tack vare samarbete med de lokala Skapa-projekten under läsåret 2024-2025. Inför läsåret 2025-2026 tar vi gärna emot beställningar av nya förskolor. Maja Ottelin arbetar som planerare och ordkonstlärare och svarar på några frågor om ordkonst i förskolan.

Vad går helheten med ordkonst i förskolan ut på?

- En förskolegrupp får besök fyra till sex gånger under en termin och blir bekanta med många slags böcker som vi läser och diskuterar. Den inledande lektionen med temat vatten fokuserar på böckers upphov både tekniskt och kreativt: vad gör en författare och en illustratör, hur sitter boken ihop, vad händer på ett tryckeri och vad är ett förlag för något? De följande lektionerna jobbar gruppen med att skapa karaktärer, skapa en intrig, en faktatext och en dikt och de har till slut en egen bok inom två pärmar. Den första helheten har temat vatten som röd tråd.

I den andra helheten som genomförs som en fortsättning på vårterminen utforskar gruppen en mångfald av fantasifulla teman under ytterligare fyra till sex träffar. Barnen får prova att skapa en egen bokstav, illustrera en mugg, fantisera om ett önskefrö, sköta om en sjuk mjukis, berätta om vad händer när en hund kommer till förskolan och aktivera kroppen med dikter och ramsor.

Hur går det till på lektionerna?

- Varje ordkonstlektion har en noga utarbetad struktur. Vi börjar med att hälsa på varandra och säga en vers, sedan bekantar vi oss med dagens bok, högläser i den och diskuterar kring temat för lektionen. Målet med samtalet är att engagera barnen, introducera olika begrepp såsom författare, förlag, illustratör, huvudperson, poesi, fakta i förhållande till fantasi – och att inspirera till idéer och tankar inför uppgiften som följer. Det är en uppgift på ett arbetsblad där man får rita och skriva – med de vuxnas hjälp där det behövs. Här får barnen träning i att arbeta självständigt och koncentrerat med kreativa uppgifter. Sedan får alla visa upp det de skapat för varandra. Att se barn som lyser av stolthet när de presenterar sina arbeten för gruppen och berättar hur de tänkt och skapat är fantastiskt roligt! Man lägger märke till likheter och till de egenheter som utmärker var och en.

 

Vad brukar barnen tycka om ordkonsttimmarna?

- Jag har fått höra "Jee, vi har ordkonst i dag!" och "Jag önskar att vi skulle ha ordkonst varje dag". Men också ”Nej! Är det ordkonst?! Äääh”. Det är ibland utmanande att få alla med på tåget men det känns desto bättre när jag lyckas med att lirka och locka med också den som till en början är motsträvig.

Mitt mål är att stimulera intresse för böcker och läsning, för processen hur de blir till och visa att vi alla kan skapa något själva precis såsom författaren gör i sitt arbete med ord och berättelser. Samtalen kring böckerna är verkligen givande och de varierar mycket från gång till gång. När vi läser och pratar om boken Nagu-nalle och kastasdjuren av Henrika Andersson har jag till exempel med mig min barndoms käraste gosedjur och det blir genast mera personligt. Då får också många barn lust att berätta om sina minnen och det bjuder in till att prata mera om bokens allvarligare tema sjukhusvistelser. Boken handlar om Edi som har skadat sig i skidbacken och om hur hans mjukis Nagu-nalle smyger runt i sjukhusgångarna på superhjälteuppdrag. Förskolebarnen får sedan i uppgift att ta hand om ett mjukisdjur som inte mår bra, ställa diagnoser och fundera på hur de kan hjälpa gosedjuret att må bra igen.

Vad behöver förskolan tänka på inför besöken?

Det är en fördel att arbeta i mindre grupper på 8–12 barn så att var och en kan beaktas individuellt och alla får chansen att bli hörda och sedda. Det är viktigt för oss som hälsar på att få en bra kontakt med barnen och upprätta rutiner för ordkonsttimmarna som gör att arbetet löper på under en serie träffar en gång i veckan. På tre-fyra träffar hinner vi bli bekanta och etablera en rutin och skapa förväntan. Två-tre träffar till erbjuder ännu mera fördjupning och en gedigen helhet.

Rent praktiskt önskar vi som gästande ordkonstlärare att gruppen får jobba i ett ostört rum. Det behövs sittplatser vid ett bord under uppgifterna och gärna en högläsningsplats där man kan sitta i ring. De trygga och bekanta vuxna på förskolan som känner barnen kan stöda dem vid behov och får också själva tips och idéer under träffarna för hur de kan jobba med litteratur och ordkonst. Allt material och alla böcker som används hämtar vi med oss från ordkonstskolan.

Så här tycker personalen på förskolorna:

”Det ger extra inspiration för både barnen och oss vuxna att jobba med ord, bilder och litteratur i olika former”

”Vi vet att ordkonstskolan är bra upplagd och väl utarbetad så våra förväntningar uppfylldes.”

”Att jobba självständigt är inte ännu så lätt för alla. Men viktigt att locka med alla barn och för mig intressant att observera hur barnen utförde uppgifter och jobbar med en ny vuxen.”

”Barnen var intresserade och motiverade”

Programmet var medryckande: 4/5
Barnen trivdes: 4/5
Ledaren fungerade bra med barnen: 5/5
Ledaren uppmärksammade alla som deltog: 5/5

Kommentarerna är tagna ur enkäten till förskolor 2024.

Prisexempel

  • 4 lektioner med 1 grupp 400€
  • 4 lektioner med 2 grupper efter varandra 800 €
  • 5 lektioner med 2 grupper efter varandra 1000 €
  • 6 lektioner med 2 grupper efter varandra 1200 €

En lektion är 45-60 minuter lång enligt överenskommelse. Resekostnader kan tillkomma och då meddelas maxtaxan i förväg. För att finansiera besöken kan man vända sig till olika fonder och stiftelser för bidrag. Kolla in sidan fyrk.fi för tips på bidragsgivare.

Under ordkonsttimmarna i förskolan får barnen:

  • utforska symboler, bokstäver, skrivande, illustration
  • undersöka litterära genrer: berättande texter, faktatexter och poetiska texter
  • utforska olika typer av böcker och olika sätt att illustrera
  • bekanta sig med berättelsens byggstenar
  • bekanta sig med faktatext som kontrast till berättande texter för att synliggöra vad som är skillnaden mellan dessa texter

Lärområden som anknyter till lektionerna:

  • Språkens rika värld
  • Mina många uttrycksformer
  • Jag och vår gemenskap
  • Jag utforskar min omgivning

Kompetenser som anknyter till lektionerna:

  • Förmåga att tänka och lära sig 
  • Kulturell och kommunikativ kompetens
  • Multilitteracitet
  • Förmåga att delta och påverka
  • Vardagskompetens

Vill du ha mera info om ordkonstpaket till förskolan? Ta kontakt med Maja Ottelin, ordkonstlärare och planerare:
maja.ottelin@sydkusten.fi
045-8944089