Nu firas veckan för småbarnspedagogik

29.08.2025 kl. 13:54
Sydkustens utbildningsplanerare Charlotta Nyholm svarar på tre frågor om tankar kring småbarnspedagogik förr, nu och i framtiden.

Hur ser du att småbarnspedagogiken har utvecklats under det senaste decenniet?

- Det är mycket som jag ser att har utvecklats under de år jag arbetat i kommuner som chef för småbarnspedagogik, sakkunnig inom småbarnspedagogik och servicehandledare inom småbarnspedagogik. Sedan år 2016 är planen för småbarnspedagogik en nationell juridiskt bindande föreskrift och anordnarnas egna planer för småbarnspedagogik togs i bruk hösten 2017 med avsikten är att skapa likvärdiga förutsättningar för alla barn som deltar i småbarnspedagogiken.

Under de senaste åren har det varit mycket fokus på utveckling, utvärdering och kvalitet och här ser jag att det pedagogiska ledarskapet har en stor betydelse och behöver få utrymme för att verksamheten och verksamhetskulturen ska utvecklas. En gemensam värdegrund inom småbarnspedagogiken är också av största vikt och omfattar inklusion och att barnets bästa kommer i första hand, att barnet har rätt att må bra, få omvårdnad och skydd att barnets åsikter ska beaktas samt att barnet ska behandlas jämlikt och likvärdigt och att barnet inte får diskrimineras. Pedagogisk dokumentation och samarbetet med vårdnadshavarna är jätteviktigt och målet är att tillsammans främja att barnen växer, utvecklas och lär sig på ett tryggt sätt. 

Vad ser du att är viktigt att utveckla inom de följande tio åren?

Tillgången till behörig personal är a och o för att kunna ordna en högkvalitativ verksamhet och vi behöver öka attraktionskraften för arbetet inom småbarnspedagogik. En positivare bild av arbetet inom småbarnspedagogiken gör också arbetet mer attraktivt för de unga. Här har Sydkustens projekt Småbarnspedagogiken – ett framtidsjobb redan gjort ett stort arbete. Vi behöver tillsammans med kommunerna, utbildningsanordnarna och andra aktörer fundera på hur vi kan stärka tillgången till svenskspråkig behörig personal. I en kommande lagförändring 1.1.2030 ändras personaldimensioneringen inom småbarnspedagogiken och vi behöver hitta en långsiktig lösning för att kunna trygga den svenskspråkiga lärstigen.

Det är också viktigt att personalen trivs och mår bra, eftersom stress och överbelastning begränsar personalens förmåga till att genomföra högkvalitativ småbarnspedagogik och vara närvarande och sensitiva vuxna.

Och till sist: vilket är ditt eget bästa minne av småbarnspedagogik?

- Mitt bästa minne av småbarnspedagogiken som barn är nog att få gå i förskolan och ha en förskolebok med uppgifter, jag kände mig så stor och stolt – dessutom behövde man inte vila på dagen då de andra sov.

Läs mera om temaveckan för småbarnspedagogik på Utbildningsstyrelsens webbplats.