Litterärt skapande växer genom läsning

Projektet Medskapande läsning hela vägen satsar på ett läslyft i årskurs tre och startar i närmare 50 klasser i vår. Nyckeln är att kombinera läsning och eget skapande.

Katja von Wendt och Hanna Lundström fungerar som projektledare och har tillsammans utvecklat metoderna för Medskapande läsning hela vägen. Med sin erfarenhet som ordkonstlärare och lärare i svenska och litteratur vill de betona vikten av att bekanta elever med skönlitteratur mångsidigt och fördjupat.

– Läsning är en färdighet som är otroligt viktig – både för att det är en färdighet som stöder allt lärande, men också för att det är en färdighet som bjuder in barn att upptäcka litteraturen som konstform. I projektet har vi som målsättning att skapa längre undervisningshelheter för viktiga brytningsskeden för läsutvecklingen under grundskolan.

Hur uppstod idén till projektet Medskapande läsning hela vägen?

– Sydkustens landskapsförbund har en stark tradition av läs- och skrivfrämjande projekt, bland annat De finlandssvenska läsambassadörerna och Skrivande skola. Inom Sydkustens ordkonstskola fanns redan lång erfarenhet och kunskap kring hur man med ordkonstmetoder lockar och inspirerar barn och unga att läsa och skriva litteratur, till exempel inom grundläggande konstundervisning. Projektet uppstod som vårt svar på behovet att stärka läsningen inom grundskolan.

Hur skiljer sig Medskapande läsning hela vägen från annat läsfrämjande arbete i klassen? 

– I Medskapande läsning hela vägen samlas hela klassen kring noga utvald skönlitteratur. Vi använder klassuppsättningar, vilket ger eleverna möjlighet att uppleva litteraturen tillsammans. Under lektionerna förenar vi läsandet med möjligheten att skapa själv – ordkonsten blir ett sätt att pröva sina vingar som skribent, men också ett sätt att fördjupa och utvidga det lästa.

Vad händer när eleverna får arbeta med skönlitteratur på det här sättet och vad bygger metoderna på?

– Läsningen blir en social aktivitet, något som knyter gruppen samman. Eleverna blir inbjudna till att upptäcka nya författarskap och också känna efter hur det känns att själv vara författare för en stund. Elevernas läsupplevelse fördjupas och engagemanget för texterna stärks.

Metoderna inom projektet är hämtade ur forskning som belyser elevernas förmåga att utveckla ett dynamiskt mindset, alltså ett tankesätt med fokus på utveckling, hur man stärker elevernas ’grit’, deras uthållighet, dels hur man stöder elevers läsutveckling med olika konkreta lässtrategier. Vi har tagit fasta på hur man hjälper eleverna komma i gång med sitt eget skrivande via idéskapande och motivation, hur man kan ta bort hinder och hjälpa eleverna utveckla språkmedvetenhet, laborera med texter i olika genrer och slutföra texter med dramaturgisk kurva.

Vilken lucka fyller projektet och materialen som ni tagit fram?

–  Vi har upptäckt att många lärare vill arbeta med läsning på ett målmedvetet sätt, men att det också finns en längtan att få samarbeta med andra lärare, att få samlas kring de här viktiga frågorna i stället för att ta itu med utmaningen alldeles ensam. Genom att fortbilda lärare kommer vi åt att skapa gemenskap och att lyfta fram frågor som det är bra att tänka igenom när man startar ett läsprojekt i sin klass. Den luckan vi fyller är att det här är ett långsiktigt projekt. Vi följs åt från fortbildningsdag till starten i klassen, och sedan ytterligare tolv veckor då vi möts på Zoom. Träffarna på Zoom är en möjlighet för läraren att få en gemenskap och handledning längs vägen. Materialet består av en handbok med utförliga lektionsplaner och kopieringsunderlag till eleverna.

Kan ni tipsa klasslärare: Vad behövs för att kunna genomför projektet framgångsrikt?

–  Det viktigaste är intresset att genomföra ett längre läsprojekt för att systematiskt skapa ett läslyft i hela klassen! För att kunna genomföra helheten behöver klassen tillgång till klassuppsättningar av de tre barnromaner som eleverna läser inom projektet. Allt annat undervisningsmaterial och lärarhandledning erbjuder projektet, liksom fortbildningstillfällen och distansstöd medan klassläraren genomför projektet i sin klass.

Info om Medskapande läsning hela vägen

  • 50 klasser och 900 elever deltar i projektet våren 2026
  • finansieras av Svenska kulturfonden, Amos Andersons fond och Utbildningsstyrelsen
  • föregicks av projektet Medskapande läsning, finansierat av SFV som en del av skolnätverket Haru
  • 660 elever i åk 3 i 40 klasser och 20 skolor deltog under läsåren 2022–2025
  • 120 elever i åk 5 i fem klasser och två skolor deltog under läsåren 2022–2025
  • sysselsätter två projektplanerare på halvtid